Är man världens snällaste får man räkna med att bli mobbad...

Undrar samma sak som igår. Vad gör man? Idag kom min lillebror hem från skolan och var jätteledsen för att en kille slagit honom. Min bror är verkligen den snällaste människa jag känner, så varför slår man då på honom? För mig är det helt obegripligt. Antagligen är man väl så jävla feg själv att man väljer att slå på den som man vet aldrig skulle slå tillbaka. Blir så trött på att killar inte får lov att vara snälla. Många kommentarer min lillebror får ta emot av lärare är att han ska tuffa till sig och ge tillbaka. Frågan är om världen blir bättre av det? Låter djupt kanske, men det skiter jag i! För det ligger verkligen något i det. Människor borde verkligen försöka tänka lite längre än vad näsan räcker till.

Samtidigt som allt detta drabbar honom får han veta att hans betyg är usla trots att han kämpat som ett djur med sin dyselexi. Är det då verkligen rätt av lärarna att jämföra honom med de elever som läser boken en gång och sedan kan allt? Jag tycker i alla fall att det är förjävligt. Är man bara på lektionerna och kämpar så borde man i alla fall bli godkänd, eller vad tycker ni? Egentligen vill jag inte hänga ut mina familjemedlemmar så här, men det gör mig så förbannad att jag måste dela med mig av det. Hoppas på att ni som läser är så pass smarta att ni förstår hur fel detta är och inte använder det för att mobbas. kram ♥


Kommentarer
Johan

Usch, hemskt att han råkat ut för något sånt.



Nej, man ska inte bli godkänd bara för att man har kämpat. Betyg har vi som ett bevis på hur bra man kan något, så att andra sen kan utgå ifrån hans kunskapsnivå när de tilldelar eller utformar en uppgift åt honom.

Däremot så borde det verkligen införas ett separat betyg som inte visar kunskapsnivå, utan istället visar ens engagemang.

2011-12-20 @ 21:33:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillymarlene

- Mina tankar och känslor -

RSS 2.0