Livet känns meningslöst!

Det verkar vara en oskriven regel att man ska rycka upp sig så fort man blir lite deppig. I alla fall är det svaret man får så fort man berättar för någon om sina problem.Man söker tröst och råd, men får istället skuld. Skuld över att man inte är så glad som man borde. Kommer på sig själv med att tänka att det kanske hade varit lika bra om jorden gick under den 21:e. Det är väl ändå ingen rolig värld vi lever i. Krig, mobbning, mord och andra tråkigheter fyller varje dag det vi kallar våra nyheter. Ändå förväntas vi som människor att le med hela huvudet och låtsas vara glada...
 
Vi ungdomar matas in med att tro att framtiden är ljus och att vi ska följa våra drömmar. Samtidigt kan vi läsa i tidningen att arbetslösheten är hög och de enda man egentligen kan få jobb som är sjuksköterska eller lärare. Är det inte en konstig värld vi lever i där vi måste hålla humöret uppe genom att fantisera?
 
Själv tänker jag varje år att det är underbart när det börjar närma sig jul. Samtidigt är jag väl medveten om att julen innebär så mycket mer än bara skinka och jultomtar. Alldeles för många barn upplever under julen hot och våld i nära relationer. Alkohol och droger flödar i vissa familjer lika bra som julmust och glögg. I andra familjer kommer svek och brustna hjärtan upp ur det förflutna lagom till att Kalle Anka och hans vänner önskar God jul...
 
Vi luras att tro att allting kommer bli bättre efter nyår. En nystart på våra liv med löften som vi aldrig lyckas hålla. Nästa år ska jag skita i vad alla tycker! Gå min egen väg och sluta vara så förbaskat blyg. Alltid vara på topp och göra livet underbart för mina medmänniskor. Ja, sure! Om det bara vore så underbart utanför min fantasivärld.Nu väntar tvätten på mig nere i tvättstugan. Ikväll ska jag dammsuga och plugga med en lätt klump av ångest i magen. Jag har nämligen fortfarande inte hittat någon praktikplats... men som alla glada säger... Det löser sig! Kram


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillymarlene

- Mina tankar och känslor -

RSS 2.0